یکی از بهترین روش‌ها برای جوانسازی، فرم‌دهی و حجم‌دهی به پوست، تزریق ژل و فیلر است. اما برخی از افراد فقط به دلیل ترس از درد بعد از تزریق ژل، آن را به تعویق می‌اندازند.

این شد که تصمیم گرفتیم این مطلب از مجله ملینیک را به بیان توضیحاتی درباره دلایل درد بعد از تزریق ژل اختصاص بدهیم و بگوییم برای تسکین این درد، چه راه حل‎هایی وجود دارد.

پس اگر قصد تزریق ژل را دارید، مطالعه این مطلب را از دست ندهید، همچنین اگر در این زمینه با پرسش دیگری رو به رو هستید، می‌توانید با شماره تلفن 09120746278 تماس بگیرید و ضمن مطرح کردن سوالات خود، مشاوره رایگان دریافت نمایید.

درد بعد از تزریق ژل خطرناک است؟

قبل از هر چیز لازم است بگوییم تزریق ژل یا همان فیلر، یکی از بی‌خطرترین و کم‌ریسک‌ترین روش‌ها برای جوانسازی پوست است که مورد تایید پزشکان قرار گرفته است. به ویژه اینکه یک عمل کاملاً غیرتهاجمی به حساب می آید که نیاز به بیهوشی، بستری شدن و سپری کردن دوران نقاهت ندارد.

درد بعد از تزریق ژل خطرناک است؟

اما واقعیت این است که برخی از افراد بعد از تزریق ژل، دچار عوارضی نظیر درد می‌شوند. البته در مطلب عوارض تزریق ژل صورت اشاره کردیم که کمی احساس خارش و سوزش در ناحیه تزریق، کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

در مورد درد مختصر و خفیف نیز باید بگوییم موضوع نگران کننده‌ای نیست. علت این درد ممکن است محل ورود سوزن به پوست باشد. به ویژه اینکه در سال‌های اخیر، سرسوزن‌های تزریق با ظرافت بسیار بالایی تولید می‌شوند تا احساس درد و تورم به حداقل ممکن برسد.

علاوه بر این در ترکیبات ژل بسیاری از برندها، مقداری ماده بی‌حسی و مقداری مُسکن وجود دارد تا درد بعد از تزریق ژل، تا حد ممکن کاهش پیدا کند. در کنار همه این موارد، پیش از تزریق ژل، پزشک کمی مواد بی‌حسی در ناحیه تزریق اعمال می‌کند تا در طول فرآیند تزریق و بعد از آن دردی احساس نکنید.

در بخش بعدی دلایل درد غیرعادی را برای شما توضیح می‌دهیم، اما به عنوان یک اصل این را در نظر داشته باشید که موارد فوق، جزو دردهای طبیعی بعد از تزریق ژل هستند، اما در صورت احساس درد شدید و ادامه دار، لازم است حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

دلیل درد بعد از تزریق فیلر چیست؟

اشاره کردیم که احساس درد خفیف، در واقع بخشی از فرآیند تزریق شماست که اجتناب ناپذیر است و البته نگران کننده هم نیست. در ادامه مهمترین دلایل بروز درد بعد از تزریق ژل را به شما توضیح میدهیم:

1. وارد شدن ژل در زیر پوست  

اولین علت بروز این نوع درد، وارد شدن مواد اضافی به زیر پوست شماست و این مواد برای جای گرفتن در یک فضای نسبتا کوچک (مثلاً زیر چشم یا گونه) تا حدودی تحت فشار هستند، پس ممکن است شما کمی درد  احساس کنید تا این مواد در زیر پوست به شکل مناسب قرار بگیرند.

دلیل درد بعد از تزریق فیلر چیست؟

این موضوع زمانی شدیدتر می‌شود که تزریق ژل، بیش از حد مجاز انجام شده باشد و مقدار زیادی ژل، در یک جای کوچک قرار گرفته باشد و در معرض فشار باشد. در چنین مواقعی حتی ممکن است شاهد حرکت ژل بعد از تزریق باشیم.

2. تزریق توسط فرد غیر متخصص

موضوعی که وجود دارد و باید به آن توجه ویژه داشته باشید، این است که تزریق توسط چه کسی انجام شده است. اگر پزشک متخصص تزریق را انجام دهد، این فرآیند به شکل درست، در جای درست و عمق مناسب تزریق می‌شود و شاید با احساس درد خفیفی همراه باشد.

تزریق توسط فرد غیر متخصص

اما اگر تزریق توسط فرد غیر متخصص انجام شود که با آناتومی بدن آشنایی ندارد و ممکن است مکان و عمق نامناسبی را برای تزریق انتخاب نماید، ممکن است تزریق در مناطقی که گردش خون در آنجا کمتر است، صورت بگیرد و در این صورت امکان بروز درد بسیار زیاد است.

3. تزریق نوع فیلر نامناسب

استفاده از فیلر مناسب، یکی دیگر از دلایلی است که درد را کاهش می‌دهد و در مقابل انتخاب برند یا نوع نامناسب فیلر، میتواند منجر به احساس درد شود. به عنوان مثال برخی از انواع فیلر برای تزریق در ناحیه زیر چشم مناسب نیستند، اگر از این نوع برای زیر چشم استفاده شود، ممکن است عوارضی از جمله درد را به همراه داشته باشد.

4. تزریق در محل نامناسب

همانطور که اشاره کردیم تزریق ژل در محل و عمق نامناسب می‌تواند علاوه بر ایجاد حس درد، زمینه‌ساز ایجاد درد و حتی ناهمواری و ناموزونی شود. از این رو لازم است تزریق توسط یک فرد با تجربه و متخصص صورت گیرد.

مواردی که به آنها اشاره کردیم، اصلی‌ترین دلیل احساس درد بعد از تزریق ژل هستند که اگر توجه کنید در اکثر آنها ردپایی از تزریق توسط افراد غیر متخصص دیده می‌شود. پس با مراجعه به کلینیک‌های معتبر و استفاده از دانش و تخصص افراد متخصص، سلامتی خود را تضمین نمایید.

برای کاهش درد بعد از تزریق فیلر چه کنیم؟

معمولاً پزشک متخصص برای کاهش درد بعد از تزریق ژل، مُسکن‌های خوراکی یا موضعی تجویز می‌کند. به ویژه برای افرادی که آستانه درد پایینی دارند و این موضوع را با پزشک درمیان گذاشته باشند.

برای کاهش درد بعد از تزریق فیلر چه کنیم؟

همچنین برای بهبود درد در ناحیه تزریق، توصیه می‌شود تا 30 دقیقه بعد از تزریق از کمپرس سرد یا یخ (البته به طور غیر مستقیم با استفاده از محافظ) استفاده شود.

همچنین اگر آستانه درد پایینی دارید، می‌توانید در روز تزریق از مُسکن‌هایی مانند استامینوفن استفاده نمایید تا درد کمتری احساس کنید. اما توجه داشته باشید که برای تسکین دردبعد از  تزریق ژل، هرگز نباید از داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ژلوفن و یا داروهای مشابه (ادویل، موترین، الِو) استفاده نمایید. چرا که این داروها رقیق کننده خون هستند و در صورت مصرف می توانند باعث خونریزی و کبودی شوند.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب درباره درد بعد از تزریق ژل صحبت کردیم و گفتیم چه دلایلی باعث ایجاد احساس درد می‌شود. همچنین توضیح دادیم چه نوع دردی طبیعی است و چه نوع دردی غیر طبیعی است. در نهایت هم راهکارهایی برای تسکین درد بعد از تزریق ژل ارائه دادیم.

امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات ارزشمندی در زمینه علت احساس درد بعد از تزریق ژل در اختیار شما قرار داده باشد. اگر اینطور است، این مطلب را با کسانی که در آستانه تصمیم‌گیری برای تزریق ژل هستند به اشتراک بگذارید. همچنین اگر در این زمینه با پرسش دیگری رو به رو هستید، سوال خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح نمایید تا در اولین فرصت توسط پزشک متخصص پاسخ داده شود. ممنونیم که تا پایان این نوشته با ما همراه بودید، تا مقاله‌ای دیگر بدرود.