یکی از بهترین روش‌ها برای جوانسازی پوست و حجم‌دهی و فرم‌دهی به صورت و بدن، تزریق ژل یا همان فیلر است. یک عمل زیبایی غیرتهاجمی که بعد از آن می‌توانید به فرم و حجم دلخواه خود برسید. اما اگر همین عمل ساده، توسط یک فرد غیر متخصص انجام شود، ممکن است عوارضی مانند عفونت بعد از تزریق ژل را به دنبال داشته باشد.

این شد که تصمیم گرفتیم این مطلب از مجله ملینیک را به بیان توضیحاتی درباره علت و علائم عفونت بعد از تزریق ژل اختصاص بدهیم و روش‌هایی برای درمان این عارضه به شما معرفی کنیم.

پس اگر قصد تزریق ژل یا فیلر را دارید، این مطلب را تا انتها بخوانید. همچنین اگر در این زمینه با پرسش دیگری رو به رو هستید، با شماره 09120746278 تماس بگیرید و ضمن مطرح کردن سوالات خود، مشاوره رایگان دریافت نمایید.

علائم عفونت بعد از تزریق ژل

در این بخش می‌خواهیم شما را با اصلی‌ترین علائمی که نشان می‌دهد عفونت اتفاق افتاده است آشنا کنیم. فراموش نکنید که در صورت مشاهده این علائم، عفونت را جدی بگیرید و سریعاً برای درمان آن اقدام نمایید.

علائم عفونت بعد از تزریق ژل

اگر بخواهیم لیستی از علائم عفونن بعد از تزریق ژل را در اختیار شما قرار دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مشاهده قرمزی، ورم و درد در محل تزریق

در مقاله عوارض بعد از تزریق ژل توضیح دادیم که مشاهده قرمزی سطحی و ورم خفیف در محل تزریق، کاملاً طبیعی است و طی 1 الی 2 روز از بین می‌رود. اما اگر این قرمزی و ورم ادامه دار باشد و به جای بهبودی، هر روز بدتر از روز قبل شود، احتمال عفونت وجود دارد و باید به پزشک مراجعه نمایید.

  • تب و لرز و حالت تهوع

تب و لزر و حالت تهوع، بدون شک از علائم عفونت سیستمیک هستند و در صورت مشاهده چنین علائمی نباید به وجود عفونت شک کنید. از این رو لازم است حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

  • نشت چرک یا ترشحات چرکی از ناحیه تزریق

عفونت موضعی، همواره با مشاهده چرک و ترشح ترکیبات زرد همراه است و در چنین شرایطی مرجعه به پزشک ضروری است.

  • احساس داغی و حساسیت در محل تزریق

احساس گرمی ، التهاب و حساس شدن ناحیه تزریق، می‌تواند نتیجه عفونت باشد در این صورت باید برای بررسی بیشتر به کلینیک مراجعه نمایید تا پزشک وضعیت شما را مورد بررسی قرار دهد.

  • ایجاد توده سفت در محل تزریق

اگر در محل تزریق، چیزی شبیه توده سفت، شبیه به گره همراه با درد احساس کنید، عفونت یا واکنش گرانولوماتوز است و باید توسط پزشک بررسی شود.

ایجاد توده سفت در محل تزریق

مواردی که به آنها اشاره کردیم مهمترین علائم نشان دهنده عفونت بعد از تزریق ژل هستند. در صورت مشاهده چنین مواردی، لازم سریعاً نسبت به درمان اقدام نمایید.

دلایل عفونت بعد از تزریق ژل چیست؟

واقعیت این است که عفونت یکی از عارضه جدی است که می‌تواند اتفاق بیفتد و سلامت بدن شما را تهدید کند. به ویژه اگر رسیدگی به عفونت به تعویق بیفتد، در صورت ورود عفونت به خون، مشکلات جدی برای شما به وجود می‌آید در ادامه لیستی از دلایل بروز عفونت بعد از تزریق ژل را در اختیار شما قرار می‌دهیم:

  • تزریق ژل توسط افراد غیر متخصص

اصلی‌ترین دلیلی که می‌تواند باعث بروز عفونت و مشکلات دیگری نظیر آسیب دیدگی بافت عضله شود، این است که تزریق ژل توسط فرد غیر متخصص و غیر پزشک صورت گیرد. بی‌تجربگی و عدم آگاهی از آناتومی بدن، میتواند منجر به تزریق در محل نامناسب و در نتیجه عفونت شود.

دلایل عفونت بعد از تزریق ژل چیست؟
  • عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند احتمال بروز عفونت بعد از تزریق ژل را افزایش دهد، عدم رعایت بهداشت، در حین فرآیند تزریق است. اگر بهداشت به درستی رعایت نشود، با ورود باکتری و میکروب به محل تزریق، عفونت رخ می‌دهد.

  • تزریق ژل فیک و بی‌کیفیت

در حال حاضر برخی از افراد سودجو برای کاهش قیمت، از ژل های تقلبی و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. این ژل‌های غیر مجاز که بعضاً تاریخ گذشته هم هستند، ممکن است منجر به بروز واکنش‌های آلرژیک و حتی عفونت شود.

  • سابقه بیماری‌های زمینه‌ای

احتمال بروز عفونت در بعد از تزریق ژل در برخی افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه خود ایمنی، دیابت یا سرطان، کمی بیشتر است. این افراد باید حتماً بیماری خود را با پزشک در میان بگذارند و علاوه بر این پزشک و کلینیک مورد نظر خود را با تحقیقات بیشتری انتخاب نمایند.   

پیشگیری از عفونت بعد از تزریق ژل

احتمالاً شما هم جمله «پیشگیری بهتر از درمان است» را شنیده‌اید و این جمله کاملاً هم صحیح است. از این رو می‌خواهیم در این بخش نکاتی را به شما یادآوری کنیم که روش‌های پیشگیری از عفونت بعد از تزریق ژل هستند.

  • انتخاب کلینیک معتبر و پزشک حاذق

مهمترین اقدامی که می‌توانید برای جلوگیری از عفونت بعد از تزریق ژل انجام بدهید، انتخاب کلینیک معتبری است که در آن کلیه نکات بهداشتی رعایت می‌شود و کادر پزشکان آن حرفه‌ای و با تجربه هستند.

  • مطرح کردن سوابق پزشکی در جلسه مشاوره

در صورتی که به بیماری‌های زمینه‌ای مبتلا هستید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. همچنین اگر تحت درمان با روش خاصی هستید و یا داروی خاصی مصرف می‌کنید، این موارد را به پزشک خود اطلاع بدهید.

پیشگیری از عفونت بعد از تزریق ژل
  • انتخاب ژل مناسب و استاندارد

انتخاب ژل استاندارد که اصل بودن آن برای شما محرز است و تاریخ انقضای معتبر دارد، یکی دیگر از اقداماتی است که از عفونت بعد از تزریق ژل جلوگیری میکند.

  • رعایت مراقبت‌های بعد از تزریق ژل

و در نهایت رعایت مراقبت‌های بعد از تزریق ژل، به ویژه توجه به نکات بهداشتی و عدم تحریک ناحیه تزریق، از دیگر کارهایی است که باید مد نظر داشته باشید. همچنین اگر پزشک، برای شما دارویی تزریق کرده است، آن را در مدت مشخص و طبق برنامه مشخص شده مصرف نمایید.

درمان عفونت بعد از تزریق ژل

اشاره کردیم که عفونت یکی از عارضه‌های بسیار مهم است که در صورت بی‌توجهی می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد. لذا در صورت مشاهده هریک از علائم فوق، فوراً به پزشک مراجعه نمایید تا با معاینه محل تزریق، در صورت بروز عفونت، نوع آن را تشخیص داده و اقدامات لازم صورت گیرد.

معمولاً درمان عفونت‌ها، بسته به نوع و شدت آن، به صورت زیر است:

  • مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای رفع باکتری ها و میکروب
  • مصرف داروهای ضد التهابی برای بهبود التهاب و تورم
  • استفاده از کمپرس گرم برای تسکن درد

موارد فوق باید توسط پزشک تجویز شود و مصرف خودسرانه آنها مجاز نیست. در صورت شدید بودن عفونت، ممکن است پزشک برای خارج کردن ژل آلوده، مجبور به جراحی شود.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب درباره عفونت بعد از تزریق ژل صحبت کردیم و اشاره کردیم که این عارضه چه علائمی دارد. همچنین درباره دلایل بروز عفونت صحبت کردیم و روش‌های درمان را به شما معرفی نمودیم.

امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره عفونت بعد از تزریق ژل در اختیار شما قرار داده باشد. اگر اینطور است این موضوع را با افرادی که قصد تزریق ژل را دارند، به اشتراک بگذارید. همچنین اگر در این زمینه با پرسش دیگری رو به رو هستید، سوال خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح نمایید تا در اولین فرصت توسط پزشک متخصص پاسخ داده شود. ممنونیم که تا پایان این نوشته با ما همراه بودید. تا مقاله‌ای دیگر بدرود.