تزریق ژل، یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌ها برای فرم‌دهی، حجم‌دهی، جوانسازی و رفع ایرادات جزئی صورت و بدن است. اما بهترین نتیجه از تزریق ژل زمانی به دست می‌آید که مراقبت‌های بعد از تزریق به درستی انجام شود. یکی از این مراقبت‌ها، احتیاط در ورزش بعد از تزریق ژل است.

شاید برای شما سوال باشد که مگر ورزش چه تداخلی با تزریق ژل دارد و اینکه ورزش چه اثری روی نتیجه تزریق می‌تواند داشته باشد؟

این‌ها سوالاتی است که قرار است در این مقاله به آنها پاسخ دهیم و بگوییم تا چه اندازه بعد از تزریق ژل باید برای ورزش کردن صبر کنید و چه ورزش‌هایی بعد از تزریق مجاز است.

اگر مایلید پاسخ این سوالات را بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. همچنین اگر در زمینه ورزش بعد از تزریق ژل با پرسشی رو به رو هستید، می‌توانید با شماره 09120746278 با مرکز زیبایی ملینیک تماس بگیرید و ضمن مطرح کردن سوالات خود، مشاوره رایگان دریافت نمایید.

چرا بعد از تزریق ژل، ورزش کردن ممنوع است؟

چرا بعد از تزریق ژل، ورزش کردن ممنوع است؟

دلایل مختلفی برای ممنوعیت ورزش، بعد از تزریق ژل وجود دارد که در ادامه هریک از آنها را به طور مفصل برای شما توضیح می‌دهیم:

ایجاد فشار روی محل تزریق

یکی از مهمترین دلایلی که پزشکان به مراجعه کنندگان توصیه می‌کنند بعد از تزریق ژل، ورزش حرفه‌ای و سنگین را کنار بگذارند، فشاری است که ورزش سنگین بر ژل می‌گذارد.

ژل و فیلر، موادی بر پایه هیالورنیک هستند که بافت ژل ای شکلی دارند. از این مواد برای حجم‌دهی و فرم‌دهی به صورت و بدن استفاده می‌شود. در صورتی که ورزش سنگین، بر بدن و در نتیجه بر بافت ژل، فشار وارد کند، این مواد متراکم شده و اثر خود را از دست میدهد.

کبود شدن محل تزریق

اگر در فاصله کمی از تزریق، ورزش سنگین و حرفه‌ای انجام دهید، افزایش فشار خون ناشی از ورزش، باعث کبودی یا تورم در محل تزریق می‌شود. واقعیت این است که محل تزریق تا چند ساعت پس از اتمام فرآیند تزریق، حساس است.

کبود شدن محل تزریق

در چنین شرایطی افزایش ناگهانی جریان خون، ممکن است به رگ های خونی آسیب وارد کند و یا باعث خون مردگی یا پاره شدن مویرگ های خونی شود. از این رو ورزش سنگین بعد از تزریق باعث ایجاد کبودی در محل تزریق می‌شود و روند بهبودی را کُند می‌کند.  

حرکت ژل از جای مورد نظر

لازم است بین 4 تا 6 ساعت بعد از تزریق ژل، حرکات شدید نداشته باشید تا پیوند درست و پایداری بین مواد ژل و عضله شما ایجاد شود. حرکات ورزشی سنگین ممکن است باعث حرکت ژل و گلوله شدن آن زیر پوست شود. به همین دلیل است که متخصصین زیبایی، حتی ورزش های سبک را نیز بلافاصله پس از تزریق ژل و فیلر توصیه نمی‌کنند.

چه مدت بعد از تزریق ژل، ورزش کردن ممنوع است؟

اینکه میگوییم ورزش سنگین و حرفه ای بعد از تزریق ژل ممنوع است، به معنای ممنوعیت برای همیشه نیست. بلکه لازم است به مدت 72 ساعت این ورزش‌ها را کنار بگذارید و پس از بهبود کامل جای تزریق و تثبیت شدن ژل در جای مورد نظر، دوباره ورزش و فعالیت‌های بدنی را از سر بگیرید.

کدام ورزش‌ها بعد از تزریق ژل مجاز است؟

اگر زندگی پر تحرکی دارید و به ورزش کردن عادت دارید و نمی‎توانید چند روز ورزش را کنار بگذارید، می‌توانید با جایگزین کردن ورزش‌های سبک مانند پیاده روی آهسته و دوچرخه سواری آرام، روزهای اول بعد از تزریق را سپری کنید.

ورزش های مجاز بعد از تزریق ژل

به یاد داشته باشید که اگر تزریق ژل به صورت انجام داده‌اید، این ورزش‌ها را در شرایطی انجام دهید که در معرض تابش مستقیم آفتاب نباشد. چرا که در روزهای اول بعد از تزریق نباید در معرض نور خورشید به طور مستقیم باشید.

کدام ورزش ها بعد از تزریق ژل غیر مجاز است؟

اگر بخواهیم لیست کاملی از فعالیت‌های ورزشی غیرمجاز در اختیار شما قرار دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پیلاتس
  • حرکات کششی
  • یوگا
  • بدنسازی
  • وزنه برداری
  • بوکس
  • ورزش های آبی

و به طور کلی باید از هر ورزشی که باعث حرکت شدید، خم شدن، دراز کشیدن، کشش عضلات صورت و بدن می‌شود، اجتناب کنید.

جمع بندی و نتیجه‌ گیری

در این مطلب درباره ورزش بعد از تزریق ژل و بایدها و نبایدهای آن صحبت کردیم. همچنین اشاره کردیم که چرا نباید بلافاصله پس از تزریق ژل ورزش کنید. در ادامه لیستی از ورزش‌های مجاز و غیرمجاز را در اختیار شما قرار دادیم.

به یاد داشته باشید که ورزش‌های سنگین و حرفه‌ای در فاصله کوتاه بعد از تزریق، متابولیسم بدن شما را افزایش می‌دهد و اثر ژل و ماندگاری آن را کم می‌کند.

امیدواریم که مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره ورزش بعد از تزریق ژل در اختیار شما قرار داده باشد. اگر اینطور است این مطلب را با دوستانی که به تازگی تزریق ژل انجام داده‌اند، به اشتراک بگذارید. همچنین اگر در این زمینه با پرسش دیگری رو به رو هستید، سوال خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح نمایید تا در اولین فرصت ممکن توسط پزشک متخصص پاسخ داده شود. ممنونیم که تا پایان این نوشته با ما همراه بودید. تا مقاله‌ای دیگر بدرود.